Helsinki-Tallinna tunneli

Helsinki on noussut Euroopan vilkkaimmaksi satamaksi matkustajaliikenteellä mitattuna. Vilkas liikenne Helsingin ja Tallinnan välillä on nostanut keskusteluun mahdollisuuden rautatietunnelista kaupunkien välillä (tunneli). Tässä tekstissä käyn läpi Helsinki-Tallinna laivaliikenteen mittaluokkaa.

Kokonaisuutena Suomen kansainvälinen henkilöliikenne jakautuu noin puoliksi lento- ja laivaliikenteen välille. Helsingin ja Tallinnan välinen laivaliikenne on kasvanut yhdeksän miljoonan henkilömatkan ja vajaan kahden miljoonan ajoneuvomatkaan eli se edustaa lähes kolmasosaa koko maan kansainvälisestä henkilöliikenteestä. 

  

Helsinki-Tallinna liikenne on pientä verrattuna Suomen sisäisen joukkoliikenteen 500 miljoonaan vuosittaiseen matkaan tai autoilun 3 miljardiin matkaan, mutta jossain suhteessa kaukoliikennejunien noin 13 miljoonaan matkaan (rautatie), (kulkuosuudet), (satama). Helsinki-Tallinna liikenne on suurempi kuin junaliikenne Helsinki-Tampere ja Helsinki-Lahti välillä yhteensä.


Laivaliikenteen kapasiteetin hahmottamiseksi tarkastellaan yhtä Helsingin ja Tallinnan välillä liikennöivää laivaa. Tallink Siljan MS Megastar on nestemäisellä maakaasulla kulkeva autolautta. Megastar ajaa Helsingin ja Tallinnan välillä kuusi kertaa päivässä pystyen kuljettamaan 2800 ihmistä ja 800 autoa yhdellä matkalla. Yhdessä vuodessa Megastarin maksimikapasiteetti on kuusi miljoonaa matkustajaa ja vajaa kaksi miljoonaa autoa.







Tunnelia varten tehdyssä tuoreessa selvityksessä Helsinki-Tallinna matkustajamäärän on arvioitu nousevan 24 miljoonaan vuosittaiseen matkaan (Yle).

Kommentit