Kiinan automäärä valtavassa kasvussa

Kiinassa maan autokanta kasvaa tällä hetkellä nopeasti (FIM, Statistica). Itseäni hätkähdytti se, että Kiinassa myydään autoja lähes samaa kansalaista kohden tahtia kuin Suomessa väestömäärän ero huomioiden. Autojen kokonaismäärässä on vielä eroa koska Kiinassa on vain 31 autoa sataa kotitaloutta kohden kun Suomessa vastaava luku on yli kolminkertainen (China daily, Autoala, Tilastokeskus).

Kiinassa myytyjen ajoneuvojen määrä (China sign, Statistica

Kiinan myydyimmät autot ovat melko samantapaisia kuin Euroopassa ja esimerkiksi Volkswagen on vahvasti edustettuna kymmenen myydyimmän auton listalla (China daily, Statistica). Kiinassa myydään noin 20 miljoonaa autoa vuodessa ja yksittäinen myydyin automalli myy yli puoli miljoonaa kappaletta vuodessa.
Kiinassa myytyjen ajoneuvojen määrä (Statistica)


Fossiilisten polttoaineiden kulutusten kannalta Kiinan autoistuminen lisää päästöjä merkittävästi (ks). Suomessa liikenne aiheuttaa 50 TWh öljynkulutuksen muodossa melko suuret hiilidioksidipäästöt (ks). Kiinassa puolestaan otetaan vuosittain käyttöön kymmenen kertaa enemmän uusia autoja kuin Suomessa on yhteensä. Kiinan yksityisautojen määrä on vielä pienempi kuin länsimaissa ja tämä näkyy bensiinin pienempänä kulutuksena (Kahra).

Energiatuotannon puolella Kiina tuottaa lähes 4000 TWh sähköstään hiilivoimalla (ks). Kansalaista kohti suhteutettujen päästöjen osalta Kiina on jo ohittanut Ruotsin ja on kohta tasoissa Suomen kanssa


CO2 päästöt kansalaista kohden (Google)


Kommentit